تیران پژوهش





انواع سبک های یادگیری

جمعه, ۶ اسفند ۱۳۹۵، ۰۷:۳۱ ب.ظ


انواع سبک‌های یادگیری

افراد مختلف پذیرای مدل‌های متعدد یادگیری هستند. بنابراین دوره‌های آموزشی باید در مسیری قرار بگیرند که برای همه انواع یادگیرندگان مناسب باشد. هرکس براساس شخصیت و میزان تاثیرپذیری، در هرکدام از انواع سبک‌ها شنیداری، بصری، حرکتی و مطالعه‌ای قرار می‌گیرد؛ اما در بیشتر افراد، یک سبک یادگیری نسبت به همه چیرگی دارد. در اینجا چند پیشنهاد و راهنمایی برای آموزش اثربخش‌تر و کارآمدتر برطبق این چهار سبک یادگیری ارائه شده است:

۱. یادگیرندگان شنیداری

فردی که یادگیرنده شنیداری است زمانی بهترین عملکرد را خواهند داشت که محتوای آموزشی به صورت شنیداری به آنها تدریس شود. جلسات آموزشی سنتی برای این افراد بسیار مفید است، چرا که می‌توانند به اطلاعات گوش دهند. این یادگیرندگان در روش آنلاین می‌توانند مجدداً به محتوای آموزشی گوش دهند و اطلاعات را ذخیره کنند.

۲. یادگیرندگان بصری

برای این سبک یادگیری، محتوا باید به صورت تصویری و بصری باشد. انواع نمودارها و تصاویر گرافیکی، ویدیوها و اینفوگرافیک‌ها می‌توانند بیشترین و بهترین تاثیر آموزشی را روی این افراد داشته باشند. جزوه داشتن و یادداشت‌برداری کردن برای این افراد با اهمیت است. هر ابزاری که با استفاده از مواد بصری دانش و اطلاعات را منتقل می‌کند، برای یادگیرندگان بصری بهترین شیوه آموزشی خواهد بود.

۳. یادگیرندگان حرکتی

این مدل از یادگیرندگان بیشترین اطلاعات لازم را از طریق کسب تجربه به دست می‌آورند. به این ترتیب که مثلاً با مزه کردن، لمس کردن، و بو کردن چیزها را تجربه و حس می‌کنند. اگر به این سبک از افراد آموزش می‌دهید لازم است که شیوه‌های عملی کار را هم برای‌شان روشن کنید. مثلاً اگر می‌خواهید رویکرد امنیتی جدیدی را به این افراد آموزش دهید لازم است که سناریویی در اختیارشان قرار دهید که برای شبیه‌سازی موقعیت کمکشان کند: «چطور یک دستگاه را به طور کامل راه‌اندازی کنم».

به یاد داشته باشید که این نوع یادگیرندگان در حین یادگیری احساساتی هستند، و چون آموزش آنلاین بیشتر مناسب یادگیرندگان بصری و شنیداری است، خلاق بودن برای تدریس به یادگیرندگان حرکتی بسیار مهم است. حتی برای آموزش آنلاین، می‌توانید تکالیف فیزیکی به آنها بدهید تا همزمان انجام دهند.

۴. یادگیرندگان مطالعه‌ای

این افراد با دریافت محتوای آموزشی به صورت کلمات و جملات، بهترین وضعیت یادگیری را خواهند داشت. روش پیشنهادی حاوی ارائه اطلاعات برای آنها از طریق محتوای متن محور است. این یادگیرندگان با کتاب‌های متنی بیشترین ارتباط را برقرار می‌کنند و با استفاده از جزوات نوشته شده و ارائه‌ پاورپوینت چیزها را بهتر یاد می‌گیرند.

به یاد داشته باشید که استفاده از تنها یک شیوه یادگیری نمی‌تواند روش مناسبی برای آموزش و انتقال دانش باشد. این مهم است که از سبک‌های یادگیری در کنار هم استفاده کنید. به این ترتیب مخاطب شما می‌تواند نسبت به هر روشی انعطاف‌پذیری و واکنش متناسب با آن را نشان دهد؛ درحالی که احتمالاً یک سبک یادگیری خاص برای آنها غالب است. آشنایی با انواع سبک‌ها هم برای مدرس و هم برای یادگیرنده، فضای مناسبی را جهت انتقال و دریافت دانش و اطلاعات فراهم می‌کند. به این ترتیب که مدرس می‌تواند براساس شناخت مخاطب سبک خاصی از یادگیری را انتخاب کند و مخاطب هم می تواند برای پیشرفت و دریافت بهتر دانش از روش های کارآمدتری استفاده کند.

منبع: elearningindustry

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۰۶
مینا مظاهری تیرانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی